onsdag, mars 09, 2005

Uganda

Saa er vi endelig kommet til Uganda, Thomas, Lisbeth, Ingebjoerg og jeg. Vi har faktisk vaert her i seks dager naa og begynner aa bli vant til ting.

Eventyret saa langt:

Vi kom til grensen mellom Kenya og Uganda og det foerste vi fikk se var en hundre meter lang koe. Denne maatte vi selvfoelgelig bidra til aa gjoere enda lenger. Da vi endelig kom frem saa viste det seg at dette bare var koeen for aa registrere at vi forlot Kenya. Vi maatte staa i ny koe for aa soeke visum til Uganda. Og vi klarte saavidt aa skrape sammen nok penger til visum for alle. Phew!

Men saa var vi endelig kommet til Uganda, og forandringen fra Kenya var umiddelbar. Det var groent og frodig overalt, husene saa bedre ut enn i Kenya (men jeg ville ikke bodd der selv) og det var kolossalt med skolebarn paa vei til skolen siden dette var tidlig paa morgenen. Jeg kan ikke si annet enn at foersteinntrykket av Uganda var bra.

Siden har det bare blitt bedre. Jeg stortrives. Leiligheten vi bor i er stor og bra, selv etter norsk standard. Ugandere er hyggelige og alle virker aa ville bli kjent med oss (dette kan ogsaa vaere noe slitsomt). Vi har moett noen av de andre norske som er her, og de har vist oss litt rundt.

Inntrykkene er saa mange at jeg ikke kan skrive alle her, men en ting er i alle fall sikkert; jeg ser verdens styggeste dyr hver bidige dag. Marabou-storken (som er i Freia-logoen). Skal se om jeg faar lagt ut et bra bilde av skapningen.

Fotballinteressen er stor her, og jeg kan nesten velge og vrake i engelske fotballkamper, noe som alle vet passer meg bra.

Universitetet ligger paa et stort campus, hvor man kan finne ganske mye. Jeg har blant annet spist paa et sted som heter CLUB 5 hver dag. Det er en indisk plass, som kanskje kan forklare hvorfor magen min har vaert urolig i noen dager. (Nok om det) Paa CLUB 5 er det ogsaa et trenigsstudio hvor jeg og Thomas har vaert noen ganger allerede og vil fortsette aa gaa til.

Jeg har ikke faatt sett saa mye av byen ennaa, fordi det har vaert saa mange ting aa gjoere rundt universitetsomraadet, men jeg skal nok faa sett meg litt rundt i loepet av 5 maaneder.

Denne uken har gaatt med til aa forsoeke aa finne ut hvilke fag jeg skal ta, men det er ikke like enkelt som hjemme. Jeg finner ikke noe paa Internett saa jeg maa gjoere avtaler med raadgivere. Avtaler i Uganda er til for aa brytes. Jeg har gaatt rundt i hele dag uten aa bli saerlig klokere, og har dermed hatt en elendig dag for foerste gang her nede. Og det blir ikke bedre av at jeg maatte gaa rundt aa lete etter folk i 30 varmegrader 1350 m.o.h. Forhaapentligvis har jeg alt klart i loepet av morgendagen. Jeg skal gaa paa to forskjellige institutter, det ene er Political Science paa Faculty of Social Sciences. Her fikk jeg til slutt hjelp i dag, raadgiveren hadde vaert syk. Men da jeg foerst fikk moete ham var han veldig behjelpelig. Da er det verre med Institute of Development Studies paa Faculty of Arts, som kan sammenliknes med HF hjemme. Kanskje det forklarer hvorfor de ikke har kunnet hjelpe meg... Forhaapentligvis faar jeg ordnet alt i morgen.

Stay tuned!