mandag, mars 14, 2005

Semesterstart

I dag startet semesteret endelig. Offisiell semesterstart var 5. mars men det tar tid å komme i gang. Vi har faktisk begynt å bli ganske lei av å bare gå rundt og ikke gjøre noe fornuftig. Da melder hjemlengselen seg fortere og. Jeg regner med at nå som vi begynner å komme i gang så skal vi nok trives godt.

Jeg var på forelesning i International Organisations i dag. Men foreleser kom aldri, noe vi har fått vite at vi må lære oss å leve med.

Etterpå var det forelesning i Issues of global hunger. Der lærte jeg at gravide kvinner bør spise godt, ellers kan de skade fosteret og seg selv. Høy kvalitet på undervisningen? Det blir vel bedre. En annen ting er at vi skriver alt som foreleser sier. Det er nemlig dette som blir spurt om til eksamen. Vi har ikke lærebøker.

Jeg skal ta fem andre fag, men har ikke bestemt meg helt for hvilke ennå. Mange fag som kolliderer, så det er litt av et puslespill.

Og foreleserne tar etter sigende fravær på forelesningene, i alle fall noen. Det syns jeg er noe merkelig på et universitet. Uansett så legger de merke til om vi hvite ikke er der. I dag ble jeg spurt i plenum om hvor jeg kom fra. Og da jeg svarte Norge, sa foreleser at der er det ikke mange sultne folk. Det har han forsåvidt rett i. De som er sultne i Norge sulter foran brødboksen. Uansett så er ikke fattigdommen her så tydelig som jeg trodde den skulle være. Kenya var mye verre.