lørdag, mars 19, 2005

Afrikansk effektivitet

Afrikanere er trege. Jeg kommer ikke på ett eneste unntak hittil. Alt går så uuutroooliiiig sakte. Uansett hva som skal gjøres så er det tiltak. Da er det ikke så rart at alle som driver business her er indere.

Jeg har allerede nevnt Club 5, hvor vi trener og spiser en del. Her jobber det mer enn 10 personer om gangen med å servere. Det er flere ansatte enn det er kunder til tider. Det kan umulig være særlig effektivt. Som nevnt er det indere som styrer butikken her og jeg skulle gjerne snakket med dem og spurt hvorfor de har så mange ansatte. Alle de som jobber der bare suller rundt som skilpadder. Til og med i treningssenteret hvor vi trener er det til tider flere instruktører enn det er folk som trener. Og uansett hvor det er snakk om så jobber alle fra åpning til stenging. Det må da være mulig å effektivisere noe.

Til tross for daglige svettebyger nekter jeg å senke meg ned på afrikanernes nivå tempomessig. De går så utrolig sakte. Jeg hater å gå sakte, men får igjen gjennom å svette, (svettelukten er ikke helt norsk lenger heller).

Vel kan Vesten få noe av skylden for at Afrika har økonomiske problemer, men afrikanerne kan ta en del av skylden selv også. Hvis Afrika vil opp og frem i verden må man gjøre noe med folks holdninger til effektivitet. Folk jobber lenge, men tregt, og folk er late. Det er ikke til å stikke under en stol.

Det må tas med at så fort en afrikaner kommer seg bak et ratt så får pipen en annen lyd. (Det er ikke bare enkelt å krysse bilveien)