søndag, mars 20, 2005

Enda mer om korrupsjon

Jeg henger meg virkelig opp i temaet. I går leste jeg i The Monitor at Uganda siden 2003 har hatt stor nedgang av korrupsjon, altså en forbedring. Fra det 17. mest korrupte landet i verden i 2003 til det 41. mest korrupte nå. Nigeria er verst og Botswana best i Afrika. Mens Kenya er verst i Oest-Afrika. Ministeren for etikk og integritet tar mye av æren. (Velfortjent, i foelge vår regjeringstrofaste venn).

Om valg i Uganda: Det er jo et slags demokrati, for det er tross alt valg. Men valget er ikke slik vi er vant til. De har foerst en omgang hvor de stemmer ja eller nei til den sittende presidenten. Blir det ja, så fortsetter han, og foerst hvis det blir nei kommer andre kandidater på banen. Det blir aldri nei etter det jeg har forstått, pga triksing med stemmer.

I går spurte jeg min venn, finansministerens soenn, Paul om hvilken ugandisk avis som var den beste. "The New Vision" sa han, "The Monitor" hadde mest gossip. New Vision er 50% eid av staten og kan vel således ikke kalles en uavhengig avis. Pauls venn Arthur svarte på samme spoersmålet at "The Monitor" var best fordi den serverte sannheter i motsetning til "New Vision" som jobbet for regjeringen. Jeg vet hvem jeg tror på.